Gerda Vinding (Gerda Langkjær Vinding) 1921-87

© Birgitte Glob. 2010.

De fleste har sikkert på et tidpunkt leget med nogle af Gerda Vindings dejlige påklædningsdukker. Vi er så heldige, at vi har fået tilladelse til, at bringe nedenstående dejlige artikel, om hendes dejlige påklædningsdukker!

Det falder naturligt at omtale produktionen i klumper. De tidlige yderst modebevidste dukker, der skildrer moden i især 40erne. Derpå de mange mindre ark med børn og damer af dalende kvalitet, de tidlige er udsøgte, de senere ret uengageret tegnet. Der er det løse i form af bidrag til avis og ugeblad. Og så er der Marie-dukkerne, hvor Vinding leverede dukker og tøj i to årtier.

De store ark og samtidige hefter m.m.

Gerda Vinding er en af de bedste tegnere fra påklædningsdukkernes guldalder og gav med sin produktion fra 1940erne og frem et modemæssigt avanceret billede af, hvordan kvinden skulle se ud. Personligt mener jeg, hun er langt den bedste. Modearkene fra krigstiden er tegnet med sikker hånd – med flotte kurver, smalle taljer og smukke ankler. Damer og piger er langbenede og slanke, de omfattende garderober med hatte, sko og selskabskjoler gav næring til drømme om voksenlivet. Nederdelenes fald og draperingerne om hoften, sammensætningen af farverne er uovertruffen. Selv de mere hverdagsprægede dragter overgik langt indholdet i mødrenes klædeskab. Der var både plads til en markering af det udpræget glamourøse og til dragter med en maskulin enkelhed i snittet.

Vi er i en krigstid med behov for at føle sig forførende og i en tid, hvor kjolens detaljer tager hensyn til de sparsomme ressourcer. Arkenes modemæssige funktion fremgår af de små skitser af rygsiden ved siden af dragterne. Det er moderigtig information til tidens kvinder, der kan sy selv og forandre.

Arkene skildrer en moderne kvindetype, sikker og målbevidst som samtidens Katherine Hepburn med en tidløs elegance. De store farvelagte ark er nummeret A-M. Som et supplement findes løse ark med tøj beregnet på farvelægning. Samme stil findes også i en gul malebog samt i to bøger med farvet indhold, en rød og en blå. Yderligere findes i den store størrelse to smukke maleark med en brud og med en mulat/negerpige. Nogle ark findes i forskellige typer papir.

Vindings flotte ark ”Allieret Elegance” er med sine dragter en diskret indpakket hyldest til krigens allierede deltagere. A-D samt det røde hefte og maleark C udgivet før 1945. De store modeark er tydeligt med afsæt i 40erne.

De store farveark og store maleark med brud og mulat findes i genoptryk.

Billede1Billede3

 

 

 

 

Billede4Billede5

 

 

 

 

Billede6Billede7

 

 

 

 

Billede8Billede9

 

 

 

 

Billede10Billede11

 

 

 

 

Billede12Billede13

 

 

 

 

De farvede ark, ark G mangler, er formodentlig det sidst viste ark Allieret Elegance. Tydeligere oversigt findes på hjemmesiden for VictoriasPalace

Billede14Billede15

 

 

 

 

Billede17 Billede16

 

 

 

 

 

Billede19 Billede20Billede18

 

 

 

 

 

Supplerende maleark til de store modeark, der er to til. Nedenunder den gule malebog med påklædningsdukke. 

Billede21 Billede22

 

 

 

 

 

 

Billede23

Billede1Billede2

 

 

 

 

 

 

 

 

Billede1Billede2

 

 

 

 

 

 

Fra Det røde hefte og Det gråblå hefte. De to sidste ark er forsynet med ”ekstra” selskabskjoler. Dvs der er klippet fra i dubletter. Ikke alle dragter er medtaget

 De mindre ark i s/h og de fire farvelagte ark

Modemæssigt er vi nu i efterkrigstiden og Gerda Vinding tegner en lang række ark på papir beregnet til farvelægning. Der er en serie ark med børn i alle aldre fra spædbørn til teenagere  nr. 1-39 og der er en serie med velklædte damer nr. 1-39 (dog mangler nr.32).

Senere kom nogle få farvelagte ark i samme stil med to voksne damer, et pigeark og arket med den lille dreng Ole. På arkene var angivet, hvilke numre der passede tøj indbyrdes og der blev også omtalt de næste udgivelser.

Der findes udkast til endnu to farvelagte damer Margaret og Silvana fra 50erne. Silvana blev i 2000 forsynet med en omfattende garderobe, tegnet af læsere af PD-bladet og samlet på 26 A4 ark.

De sort/hvide ark kostede 30 øre og der var til mange timers farvelægning og udklipning før legen kunne begynde. Fælles for arkene var, at de i sjælden grad indbød til at man selv kunne tegne nye kjoler og udvide den ganske betragtelige garderobe, der fulgte med dukkerne. Den høje grad af involvering med udklipning og især farvelægning øgede dukkernes betydning for den enkelte. Heldigvis var papiret ofte let cremefarvet og det løste til en vis grad problemet med en anvendelig hudfarve. Udvalget af farver var begrænset og kvaliteten af kridt, farveblyanter og akvarel meget svingende.

Gerda Vindings ark var ganske nøgterne. Der var ingen dekorationer i kanten og ingen pyntelige genstande anbragt mellem tøjet, de fremtræder næsten som grafiske blade.

Voksenarkene havde angivelse af dukkernes erhverv og gav en klar forestilling om, at alle piger kunne se frem til en voksentilværelse med hat, handsker og sko passende til den righoldige garderobe med noble dragter, fikse aftenkjoler og store selskabsrober med bare skuldre, brusende vidde eller stramme hylstre. Den slags tøj tilkom både sygeplejersken, gartnerpigen og alle de andre. Især på Vindings tidlige maleark findes en skarp modebevidsthed og imponerende dristighed. Desuden fremstår arkene meget velkomponerede.

Billede3Billede4

 

 

 

 

 

Billede5Billede6

 

 

 

 

 

Billede7Billede8

 

 

 

 

Et lille udsnit af arkene med voksne

Børnenes garderobe består af talløse små dragter i tætte rækker med tøj til alle lejligheder: hverdag, fest og højtid. Der er hele ark med sommertøj og tilsvarende med udstyr til vinteren. Helt ufatteligt for efterkrigstidens små piger, der på grund af rationeringen gik med arvet og omsyet tøj.

Hovedparten af Vindings ark kom på eget forlag, de allersidste er dog udgivet af forlaget Lithos. Det er tydeligt, at de sidste ark ikke har haft Gerda Vindings store bevågenhed, den høje kvalitet og spændvidde mangler. Helt galt går det med et par store farvelagte papark fra Lithos, her er Vindings navnetræk fjernet og farvelægningen kan bestemt ikke være godkendt af kunstneren. De er ikke blandt Vindings bedste og de er meget uheldige i farve og tryk.

Gerda Vinding lavede nogle plakater, sikkert beregnet til egen markedsføring og udvalgte salgssteder. På lyseblåt karton er klistret et s/h påklædningsdukkeark en umalet udklippet dukke iført en af dragterne, samme dragt gentages på en større farvelagt illustration. De tre udgaver, jeg har set er naturligvis holdt i blå toner, der matcher baggrunden. Ved siden af malearket er en håndskrevet liste over udgivelserne fordelt påbørn og voksne. De er yderst betagende.

Billede9Billede10

 

 

 

 

 

Billede11Billede12

 

 

 

 

 

Billede14Billede15

 

 

 

 

 

Herover nogle af de tidlige børnearkene og dernæst nogle få teenageark.

Billede15Billede16

 

 

 

 

 

Billede17

Tre af de fire farvede ark i den mindre størrelse

Stort set alle de farvede og nogle få s/h ark findes i genoptryk. – Gerda Vinding udgav også ”Vindings Malehefte” med otte tegninger og anvisninger på farvelægningsteknik, en hjælp når de mange ark skulle have lidt kulør.

De mange indsendte hjemmetegnede påklædningsdukker til Søndags BTs børnesider i 50erne viser, hvor fascinerede samtidens små piger var af Vindings streg, der er rigtig mange ”kopier” af hendes ark mellem bidragene. – Legetøjsmuseet i Nordsjælland har i sin samling mange ex på farvelagte Vinding ark. Det er morsomt at se, hvor forskelligt opgaven kan gribes an. Der er også ex på, at samme ark med forskellige farvelægninger har tilhørt samme pige. Og endelig har Legetøjsmuseet nogle utroligt veludførte hjemmetegnede dragter til Vindings dukker.

En stor tak til Birgitte Glob!

Skriv et svar