(Tekst og fotos med tak til Angelika Salzwedel ©)
(Oversættelse: Lise Brastrup Clasen © og Lay-Out: Lene Byfoged ©
Angelika fortæller:
I denne specielle juletid har vi på grund af corona-epidemien fået mere tankevækkende tid sammen med familien, og vi holder derfor endnu mere fast ved vore skikke og julepynter huset her i førjuletiden.
I Norden er julekrybber ikke så almindelige som i de sydlige lande, men alligevel er der i Norden tradition for at pynte med krybber af papir.
Jeg er den lykkelige ejer af en vidunderlig gammel krybbe af papir fra omkring 1890— en kromatografi af præget karton—som altid har været i familiens eje. En sådan folde-ud– hhv. klappe-ud-krybbe eller krybbe til at stille op var i perioden 1850-1900 mange steder almindelig. Den bestod af præget karton i forskellige, vidunderlige farveudgaver. De første krybber af papir kunne man se allerede i begyndelsen af det 18. årh.
Storhedstiden for de håndmalede krybber af papir kom omkring år 1800 frem efter krybbeforbudet for klostre og kirker. Mange kunstnere, der dengang skabte de så elskede krybber af træ, stod nu pludselig uden arbejde og indtægt. For at afhjælpe denne nødsituation begyndte nogle af dem at male små krybber af papir. Disse krybber blev godt modtaget, og folk stillede krybberne op i deres hjem. Dog var det kun de velhavende borgere, der havde råd til disse krybber.
I Biedermeiertiden blev det at fejre jul i familien skød mere og mere midtpunkt og trasdition, og da krybbeforbudet atter blev ophævet, udvikledes en stærk og livlig fremstilling af krybbebuer og tegninger til udklipskrybber. Her spillede Joseph Führich en stor rolle, idet han udviklede den såkaldt ”Führich-krybbe”. Den glædede mange sig over, og endnu i dag er den enormt populær.
Imidlertid forandrede smagen sig, og de barokke modeller var ikke længere efterspurgte. En ny stilretning opstod i begyndelsen af det 19. årh. gennem de såkaldte Nazarener, en sammenslutning af tyske og østrigske kunstnere. De stræbte efter en bedst mulig naturtro og detaljeret fremstilling af julenat. Denne stil afløste nu den barokke og senbarokke krybbe og bragte i Nazarener-stil krybben tilbage til sin oprindelse, dvs. området ved Bethlehem. Hermed fødtes ”de orientalske krybber” eller ”krybber fra Østerland”.
Disse krybber var ikke tilgængelige for alle og enhver, selv om de ikke kostede så meget som krybber skåret i træ. Omkring 1910 kostede et stort klippeark lige som meget som et rundt pundbrød, hvad tydeligt viser, at heller ikke disse krybber var til at betale for alle.
I anden halvdel af det 19. årh. nåede fremstillingen af klippeark med krybber sit højeste. Gennem forædling af papiret, så som prægning, lakering, bemaling med glimmer eller glas opstod hele tiden endnu prægtigere krybber af papir, således også folde-ud-krybber med kromatografi.
Efter opfindelsen af kromatografi blev det muligt at fremstille større oplag. Nu som før blev der af ”Neuruppiner Bögen” i tiden fra 1855 til 1900, f.eks. fra firmaet Kühn udgivet ca. 175 forskellige ark med krybber. Også firmaet Oehmigke & Riemschneider havde adresse i Neuruppin. En anden kendt fremstiller af udklipsark til krybber er firmaet J.F. Schreiber fra Esslingen. Man kan stadig i dag købe genoptryk af en del af arkene.
En speciel type er de krybber af papir som kan foldes ud, dvs. at man simpelthen blot behøver at folde dem ud, når man stiller dem op. Også den slags krybber har jeg foldet ud og taget med, og nogle af dem er udført som julekalendere. Krybber til at folde ud er stadigvæk elskede objekter.
Til disse krybber til at folde ud eller stille op regnes også ”Krybber med fløje” af pergamentpapir. Man kan stadigvæk finde smukke, håndlavede modeller fra 1960erne og 1970erne, desuden krybber af transparent papir af nyere dato.
Ydermere findes de såkaldte ”Dovenskabskrybber”, som i forvejen er lavet færdig og igen sat op. En anden særegenhed er Bogkrybberne, som har form som en bog, som foldes ud hhv. stilles op.
Krybber af papir sat op på træ
I Böhmen og Mähren var krybber af papir særlig yndet, og endnu i dag kan man i Tjekkiet få vidunderlige ark med krybber. Man satte disse op på træ/krydsfinér, således at de stod bedre.
Tjekkiet er også i dag det førende land med hensyn til krybber af papir. Her kan man få hele landsbysamfund med alle mulige detaljer, f.eks. kan man finde en bager, en møller eller en slagter, børn der løber på skøjter eller kælker. Hos de tjekkiske krybber er Nazarenerstilen gået tabt, og det juleagtige præg er lagt ind i landsbymiljøet.
Angelika Salzwedel, december 2020
Litteratur:
Weihnachtskrippen aus Papier (Julekrybber af Papir) af Norbert Langenbach, Husum Verlag 2006
Gloria in Exelsis Deo, Museum Eckernförde, Sonderausstellung (Særudstilling) 2008
Vi siger tusind tak til Angelika for denne detaljerede og lærerige artikel og håber, at I lige som os har glædet jer over denne nye viden – god læselyst alle sammen !
Vi ønsker hermed jer alle en Glædelig Jul og et godt nytår
Tak for jeres store interesse, og lad os nu bare håbe, at 2021 bliver et lysere år…
Lene og Lise
Hermed et lille PS fra Angelika:
Krybben herover er fra Brasilien og Angelika fortæller dens særlige historie:
En krybbes rejse fra Brasilien til Hohenlockstedt: en af mine venner fløj i begyndelsen af oktober i forretningsøjemed til Brasilien. Her havde han lovet os at købe en original brasiliansk krybbe – som man dér skulle kunne finde blandt det store udvalg af krybber… Desværre uden held, idet der på alle krybber stod ”Made in China”.!
Han klagede sin nød til en belgisk ven i landet. Denne ven ville nu absolut sørge for en brasiliansk krybbe til vort museum, og han fandt en krybbe. Under sin flyrejse til Belgien gav han den til en anden ven, der tilfældigt skulle til Sydspanien. Nu var krybben nået til Sydspanien, og her hentede vor ven den med bil og bragte den til Madrid. Og derfra kom den med kurer til Itzehoe!