Så deler Sigi Ulbricht igen ud af sin store viden om dukkehusmøbler. Så dejligt hun vil dele med os. Der ligger mange års research bag og jeg kan vist uden at tage munden for fuld, sige at Sigi er ekspert, i netop disse ting. Tusinde tak Sigi!
D. 12. april 2023.
Del 1
Senge med og uden himmel
Hvem kender ikke dem, de bayerske blå himmelsenge af Dora Kuhn. Nå, men de blå vugger er bestemt lige så kendte. Dukkevuggerne, er noget helt særligt.
Lad os lige starte med himmelsengene. En himmelseng giver prinsessestatus til sin ejer, eller står den måske hos en nyfødt? Nå, vi lader det stå åbent, det afhænger jo bare af omstændighederne.
Ja, og allerede med det første billede her, modsiger jeg mig selv. Ikke alle himmelsenge er “himmelblå”. Dels fordi der også er himmelsenge i rødt og dels fordi de gamle senge, var malet med linolielak, er det blå ikke længere knaldblåt.
Himmelseng nummer 1..
.. er fra en – som jeg kalder denne størrelse – “Maxistube”. Den korrekte betegnelse af Kuhn er størrelse II. Dette er et dobbeltværelse fra 1960’erne. I den bor et dukkepar fra Edi på 16 cm, med deres 8 cm Edi børn.
Himmelseng nummer 2..
.. er også fra et værelse i størrelse II, men sengen er af et andet design og mindre end seng nummer 1. Værelset er fra 1930’erne og er optaget af to 20 cm høje modedukker, fra Duchess Doll Corporation.
Himmelseng nummer 3..
.. står i min stue, i skala 1:10. Kuhns korrekte betegnelse, er størrelse I. Et par på 12 cm fra Edi, bor der med deres 4,5 cm Edi baby. Stuen er fra slutningen af 1940’erne.
Himmelseng nummer 4..
.. dette værelse er i “normal størrelse”. Men hvad er, en normal størrelse hos Kuhn. Skalaen er et sted i nærheden af 1:10. Dette er også et værelse i størrelse I. Det stammer fra 1930’erne og er hjemsted for et ægtepar på 12 cm, fra Edi med deres adoptivbarn (mærket med et kløverblad).
Himmelseng nummer 5..
.. er fra det, jeg kalder denne størrelse “Ministube” – Kuhn siger, at den er størrelse 00. Den er fra slutningen af 1940’erne. De små Edi-dukker på 4,5 cm er flyttet derind. De bor sammen med deres lille “bønne” (fransk FEVES baby).
Jeg synes, det er rigtig spændende, at sammenligne sengene. Baldakinen eller sengestolperne og selvfølgelig især malerierne. Franz Kuhn, der ledte virksomheden i mere end 30 år, var “maleren” i familien. Han havde lært tømrerfaget, i sin fars forretning. Men hans kærlighed, var til maling og pensler. Han deltog i male- og tegnekurser, mens han stadig gik i skole i München. Han malede indtil slutningen, af sit liv. Efter at have overdraget forretningen ,til sin datter og svigersøn, kunne han hellige sig sine kunstneriske interesser.
Sengene foroven, er alle fra 1930’erne. De er selvfølgelig stjernerne i mine himmelsenge. Seng nummer 6, viser bagsiden af sengegavlen. Som med alle senge er udsmykningen gemt på bagsiden.
Himmelseng nummer 6..
.. er fra et kombirum – Kuhn siger, det er størrelse 00. Det er fra 1930’erne. De små beboere, er 6 cm margarinedukker. Hendes søde baby er et barn fra Preh. Jeg pakkede den ind, i et lille stykke gaze.
Himmelseng nummer 7..
.. er fra et kombirum – Kuhn siger, det er størrelse 00. Det er fra 1930’erne. Beboerne er de Edi-dukker på 4,5 cm. De bor der med deres Marolin kat og Rhönkunst hund.
Himmelseng nummer 8..
.. er fra et rum, som Kuhn beskriver, som størrelse 0. Stuer og møbler af denne størrelse, er absolut sjældne. Det er afbildet i kataloget fra 1938. Selvom jeg går ud fra, at der også blev solgt stuer, i denne størrelse, har jeg kun set en stue i denne størrelse, en gang før. Heldigvis kunne jeg købe den. Beboerne er et Edi par på 8 cm, i deres vugge ligger en lille preh baby.
Himmelseng nummer 9..
.. i 1965 efter at Franz Kuhn, overdrog forretningen til sin datter og svigersøn – Christa og Heinrich Hölzle – skete der mange ændringer. Det første der falder i øjnene, er selvfølgelig den alvorlige forskel på husene. Men udsmykningen af møblerne, bliver også revideret. De første møbler med trykte ornamenter, kommer ind i sortimentet. Den moderne tid er således også flyttet ind i stuehuset. Det blev ikke længere malet så meget, men sprøjtet og trykt på. Der blev tænk og arbejdet rationalt. Denne seng, opfylder også alle de kvalitetsstandarder, der forventes af Kuhn møbler. Kun udseendet er anderledes.
Sengene uden baldakin, er helt anderledes, men mindst lige så tiltalende, varierede og interessante.
Ikke alle senge er himmelblå. På grund af den påførte lak og frem for alt ældning, ændrer farven sig betydeligt. Og jeg går ud fra, at farverne alligevel vil variere gennem årene, og at de ældre stykker, ikke havde solbeskyttelse i farverne.
Seng nummer 10..
.. fra et lille display på vores cd-hylde. Jeg modtog denne vidunderlige seng, fra 1910’erne – et meget tidligt møbel – som gave fra min veninde Sherri. Jeg satte en matchende porcelænsdukke og en gammel skildpadde ved siden af. Begge tilsammen understreger faktisk, kun denne vidunderlige seng.
Seng nummer 11..
.. er desværre ikke fra min samling. Billedet er en gave. Det vil jeg gerne takke samleren for. Sengen er fra 1930’erne. Igen har tid og/eller lak bidraget til, at farven er blågrøn frem for himmelblå. Den er smukt pyntet med roser og pynt.
Seng nummer 12..
.. er helt speciel. Sengen er 19 cm lang. Ud fra udsmykningen på sengegavlen – to Tölzer Kugelrosen – vil jeg gerne datere sengen til 60’erne. Men i mine kataloger fra dengang, findes denne seng ikke. Så der er stadig et par spørgsmålstegn, vedrørende denne seng
Seng nummer 13..
.. kommer selvfølgelig fra mit store Kuhn hus, fra 1974. Soveværelset ligger på 1. sal. Sengens endegavl, var ikke malet. udsmykningen er allerede her, et print. Formen er nøjagtig som på seng nummer 11. Der er ikke lavet afpudsninger på sengegavlen. Som du tydeligt kan se, er husets frue en dukkesamler. Hendes mand samler på jernbaner.
Seng nummer 14..
.. kommer også fra mit store Kuhn hus fra 1974. Der var ikke lavet udsmykning, på sengens gavl.
Dette værelsesmøbel var også tilgængeligt i blåt.
Min veninde Jutta, gav mig huset få dage, før hun døde. Designet af huset var lidt af en sorg for mig. Da vi altid havde drømt om et stort hus sammen, flyttede Jutta ind på loftet. Sammen med sin kat Oskar og hendes store og interessante samling.
Hun var en høj, meget slank og meget modebevidst kvinde, Caco-damen i det lyserøde jakkesæt er den ideelle beboer hos Jutta.
Seng nummer 15..
.. er vist i kataloget fra 1974, sammen med et lille hus og komplet stue- og soveværelsesindretning. Møblerne er i en kongeblå farve. Jeg har aldrig set selve huset. Men baseret på katalogillustrationen, byggede jeg et lignende hus. Denne serie kørte kun i meget kort tid. Tidligere år kaldte Kuhn størrelsen 00.
Seng nummer 16..
.. er vist i 1974-kataloget. Med sine 4-kantede sengestolper, har den et helt andet design. Selvom alle senge, faktisk blev trykt i 1970’erne, var denne seng håndmalet. Det er smukt, men designet er også ret overraskende.
Jeg har nu præsenteret jer for alle de senge, jeg kender fra stuehusene, i de første 60 års fabrikation. Hvis du har andre Kuhn senge, i din samling, modtager jeg meget gerne et billede og en meddelelse om den. Man ved aldrig med Kuhn!!
Sov godt!
Dukke hilsner
Sigi Ulbrich
www.tortula.de
Snart fortsætter vi med del II – Kuhns vugger. Så husk at kigge forbi igen!
Jeg vil gerne takke Lene for den flotte oversættelse!!!
Tekst: Sigi Ulbrich –
Fotos: GMUwebSign – medmindre andet er angivet